Bijna 65 vliegreizen van Amsterdam naar Rome. Dat is de CO-2 besparing van Nedertarwe dankzij ‘groen transport’

Met Nedertarwe is een historische stap gezet naar een duurzamere toekomst met de lancering van het eerste Nedertarwe schip dat vaart op duurzame HVO100 biobrandstof. Deze mijlpaal markeert niet alleen een revolutionaire verschuiving in de scheepvaartsector, maar ook in de voedselproductie, waar duurzaamheid steeds belangrijker wordt.

Indrukwekkende CO² Reductie

De keuze voor HVO100 (Hydrotreated Vegetable Oil) als biobrandstof biedt een indrukwekkende CO₂-reductie van meer dan 85% in vergelijking met conventionele diesel, wat een grote impact heeft op het verminderen van de ecologische voetafdruk. Deze hernieuwbare biobrandstof, vervaardigd uit plantaardige restoliën en vetten of gebruikt frituurvet, draagt bij aan een schonere en duurzamere logistieke sector, waaronder de binnenvaart.

Dit initiatief laat zien hoe Nedertarwe voorop loopt in duurzaamheid. Op deze manier effenen we gezamenlijk het pad richting een groenere en schonere binnenvaart. Het sluit perfect aan bij onze ambitie en doelstellingen als VARO Energy om de energie transitie partner te zijn door het leveren van energie oplossingen met lage of geen CO₂ emissies

Stap naar Emissieloos Varen

Robert van Vliet, Commercial Development Manager bij NPRC, benadrukte het belang van deze innovatieve stap: “De NPRC werkt samen met ketenpartners en aangesloten binnenvaartondernemers aan duurzame oplossingen in zero-emissie vervoer over water. Om dit te realiseren is nog een lange weg te gaan. De grootste klapper die nu al gemaakt kan worden is het varen op biobrandstoffen als HVO.”

Door te varen op HVO100 bespaart het totale Nedertarwe transport per schip maar liefst 44.363,2 kg CO2, wat overeenkomt met de hoeveelheid CO2 van bijna 65 vliegreizen van Amsterdam naar Rome. Dit initiatief draagt bij aan de ambitie om tegen 2023 al een CO₂ reductie van 35-50% in de2 binnenvaart te realiseren en tegen 2050 emissieloos en klimaatneutraal te zijn, zoals vastgelegd in de Green Deal Zeevaart, Binnenvaart en Havens.